· 

Zo kun jij late night snacken voorkomen!

 

 

Herken je dit?

Kom je thuis na een late dienst, lekker douchen, je ploft op de bank, even je hoofd leeg maken en voor je het weet heb je al een halve zak chips of pinda rotsjes naar binnen gewerkt! Soms ook nog zonder daarbij na te denken..

Op dat moment is het zo lekker, even wat zoetigs of juist wat hartigs, maar de dag erna heb je weer spijt..  Voor niets al die calorieën naar binnen gewerkt…

 

De belangrijkste reden dat je ’s avonds zin hebt in een snack is meestal omdat je dan overdag te weinig hebt gegeten.

Maarrrr, we kunnen ook een beetje de hormonen de schuld geven. Wanneer je maag leeg is, scheid je maagwand het hormoon ghreline af, dit detecteren je hersenen waarna deze een hongergevoel inschakelt, waardoor je gestimuleerd wordt om te eten. Helaas is het zo dat juist dit hormoon ervoor zorgt dat je trek in zoet en vet eten krijgt.

Van nature maakt de 1 meer van het hormoon aan dan de ander.

 


 

5 tips om toch niet die zak chips of pinda rotsjes open te maken:

 

  • Water! Zorg ervoor dat je over de dag voldoende water drinkt! Ten eerste is het beter voor je lichaam en zijn afvalstoffen, maar geeft het ook een beter verzadigd gevoel.
  • Zorg ervoor dat je gedurende de dag vodoende eiwitten, gezonde vetten, complexe koolhydraten en groenten binnen krijgt. Hierdoor blijft je ghrelinespiegel laag, piekt je bloedsuikerspiegel minder snel en heb je dus geen last van eetbuien later op de dag.
  • Vermijd fruit in de avond, fruitsuikers laten het ghreline in de maagwand toenemen.
  • Poets na het eten/ douchen direct je tanden.
  • Maak na het koken het aanrecht direct schoon en ruim de restjes op.

 

Helaas is het zo dat late night snacken ook een gewoonte is geworden en gewoontes zijn moeilijk te doorbreken. Probeer deze routine te doorbreken. Ga douchen en ga bijvoorbeeld direct naar bed, zodat je in elk geval niet achteloos iets te eten pakt.

 

Soms komt een hongergevoel juist door te weinig slaap, voldoende slaap zorgt ervoor dat de productie van leptine ( het hormoon dat het signaal stuurt dat je vol zit) verminderd. Dus je hebt geen stop meer.

 

Wanneer je echt gewoon MOET eten, je hebt even een zwakker moment omdat je een niet zo leuke dienst hebt gehad, je honger hebt of gewoon omdat het lekker is.

Neem dan eens de volgende dingen i.v.p. chocola of chips.

-       Rijstwafels ( niet een heel pak)

-       Snoeptomaatjes/ snack worteltjes

-       Bakje kwark met wat noten

-       Kaneelkoekje

 

Hopelijk heb je wat aan deze tips, wanneer je ’s avonds niet te veel slechte dingen eet, voel je je de volgende dag ook nog eens een stuk fitter!

 

YOU CAN DO IT!

Stylish Nurse

Reactie schrijven

Commentaren: 0