· 

Goede voornemens?! 5 tips om toch vol te houden!

 

Ben jij iemand van de vele mensen die dit jaar goede voornemens hebben gemaakt en ben je je goede voornemens inmiddels alweer bijna vergeten of vind je dit lastig vol te houden?

 

 

Je hebt ze niet voor niets bedacht, je wilde graag

iets in je leven veranderen!

 

 

 

 

 

Elk jaar bedenken duizende mensen opnieuw goede voornemens.. De top 5 is toch wel: afvallen (gezonder eten), meer sparen (minder uitgeven), stoppen met roken, vaker sporten en meer tijd aan vrienden en familie besteden.

 

Het zou fantastisch zijn als je in een klap van al je ongezonde oude gewoontes af kunt zijn!

Dat je zo binnen een maand de nieuwe versie van jezelf bent geworden. Helaas is dit in de praktijk niet zo gemakkelijk, het gros van de goede voornemens zijn voor eind januari al gesneuveld.

 

Deze goede voornemens hebben alles te maken met drastische leefstijlveranderingen en dat is zo ongeveer het moeilijkste wat er is. De eerste weken zijn nog wel vol te houden, maar al snel keren we terug naar onze oude patronen. Het volhouden van een gezonde leefstijl is een vak apart. 

 

 

5 tips om toch jou goede voornemens vol te houden!

 

 

Begin met kleine doelen. Veel mensen pakken alles te gelijk aan, dat zijn te veel aanpassingen in 1x. 'Ik ga vanaf nu gezond eten' is erg algemeen en gaat waarschijn niet lukken. Beter kun je zeggen (maak het concreet): 'Ik ga vanaf nu op maandag, woensdag en vrijdag ontbijten met yoghurt en muesli, i.p.v. brood met hagelslag', of: 'Ik neem 's morgens rond 10u. een stuk fruit i.p.v. een koekje bij de koffie'. Bij je voornemen meer te gaan bewegen: 'Ik ga maandag- en donderdagavond sporten', of: 'Ik ga na het avond eten 30 minuten wandelen'. Wanneer je begint met deze kleine stapjes, ga je geleidelijk naar grotere veranderingen!

 

Vertel anderen over je voornemens. Vooral wanneer je in 1 huis woont, zij kunnen rekening proberen te houden met jou goede voornemens. Of dat ze je helpen op zwakke momenten door 'streng' voor je zijn. Vooral het voornemen om te stoppen met roken en door de weeks geen alcohol meer te drinken helpt dit zoveel!

 

Begin niet in januari, maar start in februari. Januari is de moeilijkste maand om je goede voornemens vol te houden! Je hebt misschien nog vakantie, er zijn veel oliebollen overgebleven en er volgen nog veel nieuwjaar- visites/ borrels. Beter kun je in februari beginnen! Al het eten van de feestdagen is dan inmiddels echt op, de dagen worden weer langer (licht) en over het algemeen wordt het weer ook iets zachter. 

 

Doe het samen. Hoe leuk is het om samen met je partner of een vriendin samen goede voornemens te maken? Jullie gaan samen ergens voor! Jullie kunnen elkaar oppeppen en ook 'streng' zijn voor elkaar. Bijvoorbeeld gezellig samen thee drinken met een stukje fruit ;-), maar natuurlijk ook samen wandelen of naar de sportschool gaan.

 

Stop niet. Ook niet na een keer 'gefaald' te hebben. Leg de lat niet te hoog voor jezelf, beloon jezelf dan ook! Geef jezelf een leuk bosje tulpen of een tijdschrift cadeau.

 

 

Ik hoop dat je iets met deze tips kan! Want wat een kick geeft het dat je daadwerkelijk jou goede voornemens hebt volgehouden?! Op een gegeven moment zul je niet meer nadenken over de veranderingen en worden ze deel van jou routine!


Bekijk ook;

saturatiemeter
Saturatiemeter

Reactie schrijven

Commentaren: 0