· 

Tips & tricks voor nachtdiensten!

Biologische klok
Biologische klok

Goed voorbereid de nachtdienst in!

 

In het eerste jaar dat ik als verpleegkundige nachtdiensten moest draaien, vond ik het eigenlijk best ‘stoer’ dat ik een feestje eerder moest verlaten, omdat ik nog moest werken, na het eerste jaar was dit eigenlijk over en werd ik juist chagrijnig wanneer ik een feestje eerder moest verlaten om nog te gaan werken. Ook voelde ik mij minder energiek tijdens mijn nachtdiensten.

Dit komt doordat je met nachtdiensten je hele ritme ‘omgooit’ : je biologische klok.

 

De biologische klok zorgt ervoor dat je lichaam elke dag opnieuw “gelijk” wordt gezet met de aardse licht- donker cyclus, nacht werk verstoord dit ritme, omdat je juist actief bent op de momenten wanneer je lichaam van nature geneigd is om te rusten. Je biologische klok probeert zich wel aan te passen aan het veranderde ritme, maar dit lukt niet volledig.

Mensen die in de sectoren zorg/ horeca/ transport en bepaalde industrieën werken krijgen het meest te maken met nachtdiensten. 

Nachtdiensten verstoren je biologische klok waardoor je je vaker vermoeid voelt, ook is aangetoond dat mensen die nachtdiensten werken een verhoogde kans hebben op diabetes type 2 en hart- vaatziekten. Naar mate je langer (jaren) nachtdiensten werkt, neemt de kans daarop toe.

Een verhoogd risico op borstkanker werd in eerste instantie ook bewezen, maar na meerdere uitgebreide onderzoeken kan dit niet met zekerheid worden vastgesteld (Gezondheidsraad rapport 2017, nachtwerk). 

 

 

Nachtdienst in de zorg
Nachtdienst in de zorg Bron: V&VN

Licht;

Licht is van invloed op je biologische klok, vooral dag- en wit licht, het verbeterd je prestatievermogen. Zorg er daarom voor dat er tijdens de nachtdiensten voldoende licht (in de zorgsector) in bijvoorbeeld de medicatie ruimte is, door het licht ben je alerter en waardoor je minder snel een fout maakt. Het teampost is ook een belangrijke. Toen ik nog op de verpleegafdeling werkte, nam ik ook altijd een zaklampje mee op zaal, zodat ik alles goed kon zien. Tegen de ochtend is het juist zaak om je ogen niet te veel bloot te stellen aan het felle daglicht, want het verteld je biologische ritme namelijk om actief te worden, terwijl je juist moet slapen. Ik vind het dan erg fijn om een zonnebril te dragen tijdens het auto rijden.

 

Voeding;

De juiste voeding tijdens je nachtdiensten kan er ook voor zorgen dat je minder vermoeid bent. 

De grootste vermoeidheid komt door de schommelingen in je bloedsuikerspiegel, omdat je ’s nachts vaak geneigd bent om te gaan snacken. Het beste is om je aan de 3 hoofd maaltijden te houden, de avond maaltijd, de tweede maaltijd rond om 1:30u. Te eten en de laatste rond 5u.. 

‘ S nachts is je verteringsstelsel minder actief, dus het is zaak om niet te veel te eten of te (ongezonde) vetten. 

Ook ben ik vaak geneigd om veel koffie te drinken, maar koffie kan juist zorgen voor vermoeidheid dips, ook verergerd het je opgeblazen gevoel, waar je tijdens nacht werk toch al vaker last van hebt. Ook is koffie vochtafdrijvend, je kunt beter veel water drinken zodat je je afvalstoffen beter kwijt raakt! 

Het beste is om eiwit- en (gezonde) vetten te eten, zoals kwark met noten en gedroogd fruit, maar ook (in mindere mate) koolhydraten zoals volkoren brood zijn prima. 

 

Beweging;

Actief bewegen en sporten hebben een positief effect op je biologische klok, je voelt je fitter en sporten houd je alerter.

Zelf vind ik het heerlijk om ’s morgen na mijn nachtdienst een half uurtje baantjes in het zwembad te trekken, ik ga dan lekker fris mijn bed in. Ook op de middag wanneer ik mijn laatste nachtdienst heb gewerkt vind ik het fijn om te sporten, doe ik dit niet, dan beland ik lui op de bank voor te televisie.

Op deze dag is een afspraak bij de kapper ook very handy! Je kunt zitten, een roddelblaadje en een lekker kopje koffie! 

 

 

Slapen;

Wat natuurlijk ook erg belangrijk is: slapen! het is essentieel. Probeer minimaal 6u. Te slapen, dit ben je als mens echt nodig om te functioneren. 

Het beste is dat je je slaapkamer zo donker mogelijk maakt en rustig probeert te gaan liggen. 

Soms helpt een beker warme melk of kruiden thee. 

Gebruik geen alcohol als slaapmutsje. Alcohol heeft effect op je REM- slaap en slaap je minder diep

 

Ook is er een leuke app ontwikkeld met tips en recepten: Goeden nacht.


 

 

Leuke gekleurde badge jojo's;

Commentaren: 1
  • #1

    Toine Schoutens (woensdag, 29 april 2020 15:16)

    Veel artsen, verpleegkundigen en verzorgenden gebruiken de Propeaq lichttherapie bril om beter door de nachtdienst te komen en om overdag beter te slapen. De Propeaq heeft actief blauw licht voor tijdens de nacht (30 minuten) en verwisselbare oranje glazen om het ochtendlicht te blokken. Meer info: www.propeaq.com